Content marketing tips: Hva skal man skrive om på bloggen?

Skrivesperre # 1:
Vi deler 5 gode råd for å komme over ”å-sitte-apatisk-å-se-i-veggen-for-å-tro-at-en-god- idé- lander-i-fanget-ditt” .

Når man først har dedikert seg til en blogg eller noe annet som skal publiseres jevnlig så er det ikke alltid man kommer på noe relevant. Vi oppretter herved en artikkelserie som heter Skrivesperre – som gir tips og inspirasjon for å få i gang fingrene over tastaturet.  I dag handler det om blogg.

Dine erfaringer innen ditt kjerneområdet
Blogging kommer fra ordet logg – det er altså en loggføring av erfaringer fra hverdagen på nett. Så du kan blogge om det dere erfarer i din bransjehverdag. Kanskje er det typiske henvendelser fra kunden, kanskje det er noe nytt som dere har tatt i bruk og som gjør dere enda mer attraktive, kanskje er det en historie om hvorfor dere også startet med å servere tang på menyen eller tips til ”hvordan man maler en vegg”.

Dagsaktuelle nyheter
Hva er hot i din bransje om dagen?  Hvordan kan det relatere seg til dere? Hva slags interesse har målgruppen din for å lese om dette?
La oss si at du driver et hotell, og vet at flere og flere gjester bryr seg om miljøprofilen til hoteller. Da kan det være en god måte å vise frem hva dere faktisk gjør og hva dere tenker å forbedre gjennom et blogginnlegg. Er dere engasjert i et tema i samfunnsdebatten? Kast dere inn i diskusjonen og vis at dere ikke er redde for å si deres mening. Det gjør dere bemerket.

Hva søker kundene på
Legg litt tid i å finne ut hva kundene og potensielle kunder søker etter innenfor ditt business-området. Her kan man bruke forskjellige verktøy, for eksempel www.keywoordtool.io. Eller bare skrive inne bedriftens navn i Google og se hvilke søkeord den foreslår i sammenheng. Hver av disse søkeordene kan være et tema for blogginnlegget.

Research gir inspirasjon
Er du helt blank så gå inn på relevante bransjesider, konkurrenter i inn- eller utland,  eller forum hvor det diskuteres noe innen din bransje. Her kan det være temaer dere også har erfaringer eller meninger om. Vet du allerede hva du skal skrive om burde du fortsatt bruke research for å få inn litt tyngde i innlegget. Selv om innlegget skal reflektere tanker, erfaringer og meninger så trenger man ofte back up for å bekrefte påstander. I slike tilfeller så må man huske å kreditere eller referer til de du ”stjeler” fra.

Videoblogging
Hva med å skifte format av og til? Hvis du skulle ha en videoblogg på din side – hva ville den inneholdt? Kanskje intervjue en kunde, eller vise svaret på noen typiske spørsmål fra kunder, eller kanskje lage en ”behind the scenes” video – de er alltid populære. Videoformatet vil kanskje gi deg nye ideer? Lag et manus og prøv deg frem. Les mer om video som en del av innholdsmiksen her.

Lag en redaksjonell kalender!
Ha en plan. Når du lager en kalender for blogginnleggene dine så ser du langt frem i tid, det er sikkert hendelser som dere skal delta i, perioder dere tilbyr noe nytt eller bare for å spre ut temaene dere ønsker å snakke om. Å sette seg ned en dag å fokusere på aktuelle områder og legge inn i planen er gull verdt. Så trenger du plutselig ikke å stresse med å komme på en god ide, to timer før deadline. Kalenderen kan jo dras frem når som helst – og skal være en dynamisk plan.
Ta med tipsene i dette blogginnlegget når du lager kalenderen så blir ikke det en ”å-sitte-apatisk-å-se-i-veggen-for-å-tro-at-gode- idéer- lander-i-fanget-ditt -opplevelse” heller.

Greie huskeregler med blogg:
Når du har funnet tema – kommuniser tydelig poenget med innlegget i overskriften
Ha et formål med bloggen – det kan være kjennskap til merkevaren din, generere leads eller underbygge verdiene til bedriften.
Ikke forvent deg trafikk over natten – den kommer men det går sakte til å begynne med
Og apropos… fokuser på godt innhold, ikke tenk på trafikken når du skriver
Ha med glimtet i øyet, det er deilig å lese en blogg som får deg til å dra på smilebåndet – gjerne av situasjoner man kan kjenne seg igjen i
Vær konsekvent med frekvensen av bloggingen, legger du deg på to ganger i måneden, så fortsett produser og publiser to ganger i måneden

Om du ikke en gang har tid til å få skrivesperre – så kan alltids vi sitte og fundere over hva du kan skrive om og til og med produsere innhold for deg.