Content marketing tips: Hvorfor være på Facebook?

Ønsker du å få oppmerksomhet, å spre budskap, å påvirke gjennom dialog med kunden? Da har du en grunn til å være på sosiale medier. Vi jobber med sosiale medier, og under svarer vi på noen typiske spørsmål som vi får om Facebook.

”Social media marketing is the biggest opportunities in marketing ever!”
Mikael Lemberg, Sitecore.

Hvorfor Facebook?
”Alle” er på Facebook. Den demografiske tilgangen man får på Facebook er unik når man vil annonsere. Hva enn du vil dele og synliggjøre så kan du treffe en målgruppe som er interessert. Ønsker du synlighet som bedrift bør du betale for annonser, som fortsatt er relativt rimelig, i tillegg til godt innhold på egen side. Vi anbefaler som regel å kjøpe dark posts. Altså poster som kun legger seg på nyhetsfeeden til de man retter annonsen på, og ikke på siden til bedriften.  På Facebook får du tilgang til et omfattende analyseverktøy. Dette gjør det enklere å se hva som fungerer og hva som må endres.

Hva skal vi publisere på Facebook?
Informasjon som målgruppen syntes er interessant, relevant og underholdende er selvfølgelig målet med postene dine, så de skaper engasjement gjennom delinger, kommentarer eller oppmerksomhet. Det er viktig å først finne sin personlighet på Facebook. Er du den morsomme og underholdende eller er du mer seriøs og vil fremstå som eksperten? Språket du bruker reflekteres av dette. Lag kategorier som er av interesse og jobb med å lage innhold under disse.

Hvor ofte må vi publisere på Facebook?
De fleste bedrifter på Facebook poster for sjeldent.
En grei parameter å forholde seg til er å se på trafikken på Facebook –  hvor mange som i snitt får med seg det dere gjør og pass på at den ikke synker.  Lag en innholdskalender hvor du kan planlegge innlegg og annonser.

Begynner Facebook å bli utdatert?
Nei det gjør det ikke. Vi har ingen annen plattform som har de samme egenskapene til Facebook i dag – og det er vanskelig å se for seg at noen andre skal komme og ta over denne posisjonen. Investeringene, kompetansen og ressursene Facebook sitter på gjør at de hele tiden utvikler seg i takt med markedet. Over 3 millioner nordmenn er på Facebook i dag. 2,4 millioner sjekker facebook hver dag – nesten 2 millioner fra mobil (www.metronet.no).

Jeg jobber med B2B – burde jeg bruke Facebook?
Det største segmentet på Facebook er de mellom 25-34 år, etterfulgt av de mellom 35 – 44 år (www.metronet.no). Altså er det en stor andel av den arbeidende delen av befolkningen som i hovedsak bruker Facebook. Selv om du ikke har et produkt eller tjeneste som selges til en privatperson så består jo en bedrift av mennesker, beslutningstakere er på Facebook.  Man kan jobbe mer bevisst på å få tak i kontaktinformasjon, som ved å lage nedlastbare dokumenter/e-bøker eller andre tjenester som man må registrere sin informasjon for å få.
Selv om Facebook ikke er primærkanalen for din kommunikasjon, er det fornuftig å være der som en forlengelse av kommunikasjonen din mot B2B, jo flere kanaler du bruker og behersker jo bedre.

Hvordan måle suksess/ ROI?
Sett opp nøkkeltall som måles jevnlig basert på hvorfor du er på Facebook. Analyser resultatene over tid så blir det enklere å se hva som fungerer og ikke. Det kan fortsatt være vanskelig å se hva som direkte kan ha utløst et salg – men disse analysene hjelper deg på vei.

Ønsker du en bedre tilstedeværelse på sosiale medier? Vi  kan bistå med alt fra å lage sosial medie-strategi, innholdskalender, produsere og publisere poster til analysearbeidet.  Send oss en melding, så kan vi kartlegge behovet for deg helt uforpliktende.