Hva er content marketing?

Synes du begrepet er forvirrende er du ikke alene. Med denne artikkelen skal vi derfor oppklare en gang for alle hva content marketing er – og hva som skiller innholdsmarkedsføring fra innhold generelt.

Content marketing ble født som begrep i 2001, men som konsept er det eldre enn grunnloven vår. En av de bedre definisjonene vi har funnet kommer fra Joe Pulizzi:

”Content marketing er å eie (i motsetning til å leie) media. Det er en markedsføringsprosess for å tiltrekke seg og bevare kunder ved å stadig skape og samle innhold med den hensikt å endre eller forsterke en kundeatferd.”

Sitatet tar opp to sentrale iboende egenskaper med content marketing:

Å eie sitt eget medium
Å produsere (eller samle) innhold

Vi vil i neste blogginnlegg snakke litt om det første punktet, og hvorfor det er smart å eie fremfor å leie eller kjøpe plass i andres medier. Men resten av denne artikkelen vil fokusere på innhold.

Hva er forskjellen på innholdsmarkedsføring og innhold for øvrig?

For at vi ikke skal blande kortene kan det være nyttig å vise til en modell utviklet av Tom Gerace i Skyword. Han peker på tre nivåer av innhold som bedrifter kan benytte, segmentert ut fra forretningsmålene man ønsker å styrke:

Hva er content marketing 01

Det første nivået er content about the brand, som på norsk gjerne kalles kjerneinnhold. Dette er innhold som har som hensikt å drive salg, og som vektlegger fordeler og egenskaper rundt bedriftens produkter eller tjenester.

Men, det kan også være innhold som styrker forbrukerens opplevelse av det du tilbyr i markedet, og som gjør det enklere eller mer fornøyelig å konsumere produktet. Denne typen kjerneinnhold har størst verdi for potensielle kunder som er i kjøpsprosessen og eksisterende kunder.

Det er av helt avgjørende betydning at du sikrer at du har kjerneinnholdet på plass før du går videre til neste nivå – for det er dette innholdet som selger produktet for deg og som sikrer at du bevarer kunden i etterkant av salget.

I Pure Content har vi jobbet en del med konsepter som ved hjelp av både tekst, bilder og video utdanner kundene til å bli smartere brukere av produkter og tjenester, og vi ser at video har blitt et mer og mer foretrukket format – dog ikke kun alene – for vi ser at det er mest effektivt i kombinasjon med godt skriftlig innhold.

Et eksempel fra utlandet på en nettbutikk som bruker video for å gjøre handelen mer fornøyelig og gjøre kjøperen i stand til å ta bedre beslutninger er Asos. Hvert eneste plagg kan du se bilder av, men også en video av en mannekeng slik at du kan se hvordan plagget ser ut ”live”.

Hva er content marketing 02

Den andre nivået kalles brand aligned content, eller merkevarerelatert innhold. Dette innholdet treffer gjerne en bredere målgruppe, inkludert de av dine potensielle kunder som ikke er i kjøpsmodus.

Hensikten med denne typen innhold er å bygge kjennskap og preferanse for din merkevare ved å være relevant, informativ, underholdende og nyttig for målgruppen.

Husk at innholdet må være verdifullt for målgruppen selv om de ikke har tenkt å benytte dine tjenester eller kjøpe dine produkter. Dette innholdet skal altså ikke være direkte selgende, men heller hjelpsomt.

Så lenge du står som tydelig avsender vil målgruppen kunne identifisere deg og knytte positive assosiasjoner til din merkevare over tid.

Et konkret eksempel på dette er CMO.com. Dette er et innholdsnettsted som eies og drives av Adobe. De har selvsagt en interesse av å selge sin Adobe Marketing Cloud, og det gjør de ved å få et grep om målgruppen ved å levere markedsføringsinnsikt, ekspertise og inspirasjon til markedssjefer og senior markedsførere.

Hva er content marketing 03

På tredje nivå finner vi brand defining content. Her er definerer innholdet merkevaren, og ikke omvendt. Dette er gjerne livsstilsrelatert innhold.

Det bygges altså en historie rundt produktet, som målgruppen kan identifisere seg med. Når denne kommuniseres gjennom content marketing aktiviteter, skapes en tilhørighet og en lojalitet og man øker betalingsviljen og verdien på produktet.

Hva er content marketing 04

Her kan vi jo ta frem Red Bull som ofte brukes som kroneksempelet. Den gule energidrikken assosierer du kanskje mest med ekstrem skikjøring, motorsport eller halsbrekkende videoklipp av basehoppere iført vingedrakter – og nå i fjor fikk du kanskje med deg stuntet hvor Felix Baumgartner hoppet fra en ballong i stratosfæren, hvor han også brøt lydmuren. Bak den enorme satsningen på innhold finner vi Red Bull Media House, som er lokalisert både i Hollywood og New York.

Red Bull er et selskap som har bygget et medieimperium rundt en energidrikk, uten å snakke særlig mye om drikken (guarana, koffein osv.) og som til og med selger sitt innhold i form av dokumentarer og filmer. Det er adrenalinfylte visualiserte historier som definerer merkevaren, og som gir markedsføringen deres vinger.

Ønsker du å gi markedsføringen din vinger? Vi tar gjerne en uforpliktende prat om hvilke muligheter content marketing kan gi din bedrift. Ta kontakt med oss på telefon 95 44 18 13 eller e-post post@purecontent.no i dag for å avtale et møte med en av våre rådgivere.

Comments (1)

  • Hei, dette er en kommentar.
    For å slette en kommentar, er det bare å logge inn og se på innleggets kommentarer. Der vil du ha muligheten til å redigere eller slette kommentarer.

Comments are closed.