Hva er content marketing?

Hva skiller content marketing fra tradisjonell markedsføring?

Content marketing handler om å kommunisere et budskap på mottakerens premisser. Det vil si innhold de ønsker, når de ønsker det. Den tradisjonelle markedsføringen handler ofte om å forsøke å fange oppmerksomheten din når du egentlig gjør noe annet. Ser du på tv så er det fordi du er interessert i programmet, ikke reklamen som avbryter programmet. Leser du en nettavis er det på grunn av nyhetene, ikke bannerannonsene. Og står du på bussholdeplassen eller i rulletrappa så er det ikke fordi du hat så lyst til å se på reklameskjermen som står ved siden av.

Med tradisjonell markedsføringstankegang vil man ofte annonsere et nytt produkt med et bilde av produktet og en stor prislapp, for eksempel fotballsko til 1699,-. Med en content marketing tankegang vil man fortelle at den nye skoen er støpt med en ny type såle som øker stabiliteten når du dribler eller gjør kjappe vendinger. Man vil fortelle om det nye sandpapirlignende designet som gjør at du får bedre grep og presisjon på ballen. I tillegg vil man fortelle at skoen er laget i et nytt materiale som gjør at den puster bedre og sørger for god ventilasjon. Man avslutter kanskje med at om du liker en sko som sitter tett på foten og gir god ballkontroll, så er dette en sko du kommer til å bli fornøyd med. Men andre ord du tilbyr kunnskap slik at kunden selv kan ta en kvalifisert avgjørelse.

Så content marketing handler mer om å formidle kunnskap og informasjon, enn at tilbudet varer så lenge lageret rekker.

Ta kontakt med oss i Pure Content hvis du lurer på hvordan du kan bruke content marketing i din bedrift.