Hvordan bruke strategisk historiefortelling i content marketing.

På en gård i Missouri i 1888 kommer en gutt til verden inn i en fattig bondefamilie. Han er en sjenert gutt som erfarer et USA i endring. Et USA som går fra å være et jordbrukssamfunn hvor de fleste var selvforsynte til en ny økonomi hvor salg står i fokus.

Han begynner med salg, men er ikke videre god og funderer om han kan endre på salgsteknikken sin. Han har i tillegg en frykt for å snakke i offentligheten som han ønsker å bli kvitt. Han vil ikke gå i sine fars fotspor og bli grisebonde, men starter å studere til og bli lærer. Han blir fascinert av de som debatterer godt for seg på universitetet. Han ser også at disse blir sett på som naturlige ledere. Han ønsker selv å ha en slik rolle, og melder seg på alle debattkonkurransene han kommer over. Han øver og forbereder seg i stor skala. Sakte men sikkert gir alle timene med dedikasjon uttelling. Han blir nå selv en person folk kommer til for å få råd og tips til å bli bedre til å snakke i forsamlinger.

Denne unge herremannen skriver etter hvert flere bøker og starter kurs som blir en umiddelbar suksess hvor han hjelper andre til å kommunisere og snakke i forsamlinger. Med bakgrunn i sin egen historie, fra fattig bondesønn som nektet å godta sin skjebne til en innflytelsesrik mann som har tatt skjebnen i egne hender, hjelper han andre til å møte sin frykt og bli gode kommunikatører. Denne historien er hans varemerket og gjorde han til en troverdig aktør. Hans navn var Dale Carnegie – en av verdens mest fremgangsrike innen kommunikasjonsfeltet, med sitt eget Dale Carnegie Institute. Dette var hans historie, som også blir brukt i markedsføringen av kursene på instituttet den dag i dag.

Historiefortellinger presenterer ikke fakta, men gir fakta mening
Når man kjenner til historien til Dale gir den liv og troverdighet til hans arbeid. Dette er bare et av mange eksempler på hvordan en fortelling kan bli brukt som et strategisk virkemiddel – for å få andre til å huske deg og forstå merkevaren din bedre.
Vi bruker mye den rasjonelle hjernehalvdelen i businesslivet, med det er den emosjonelle halvdelen som knytter en følelse til en ide eller noe fysisk, noe som gjør at vi husker bedre. Dette kan vi altså få frem med historier.

Formidling

Historiefortelling blir ofte assosiert med underholdningsbransjen, film og litteratur. Og formelen er den samme: Du har en situasjon eller et ønske, det er en hindring og så en løsning. Dette er essensen i historiefortellinger. For å formidle et budskap må vi engasjere publikum. Et eksempel er også Ted talks som har fått en voldsom oppblomstring de siste årene – og viser hvordan en sak noen brenner for kan bli verdenskjent kun ved at den blir formidlet som en god historie folk blir engasjert av. Det er et godt eksempel på hvordan videoformidling fungerer, det er lett å dele og kan engasjere mer enn bare tekst.

Identitet og samhold for de ansatte
Vi må ikke undervurdere kundens nysgjerrighet på hvorfor din bedrift eksisterer, historier gir liv til bedriftens varemerke, den kan føles mer genuin og du formidler noe mer bak produktene. En felles historie styrker også samholdet og identitet for de som jobber i bedriften. Det er vel så viktig være en attraktiv bedrift for de ansatte og potensielle fremtidige medarbeidere. Dette kalles employer branding, noe vi har jobbet med for blant annet Orkla.

Tips til historier:

  • Hvordan bedriften ble startet
  • En nedtur som man klarte å snu
  • Aha-opplevelse som løste et problem
  • En historie om en potensiell fremtidsutsikt (vi har her for eksempel laget en video: gutten og snømannen)
  • En oppgave som dere klarte å løse på en imponernede måte

Husk å bruk bilder, grafikk eller video i tillegg – dette får publikum til å bruke andre sanser som gjør at historien er enklere å huske
Pure Content tar historier på alvor, vi kan hjelpe deg med å finne de gode historiene som knytter deg tettere til markedet. Ønsker du flere tips?