Hvordan holde på oppmerksomheten med Content Marketing

Å holde på oppmerksomheten betyr at kunder husker deg, og kommer tilbake til deg når de trenger informasjon eller ønsker å kjøpe det du tilbyr.

Godt og engasjerende innhold
Det er lett å gjennomskue når noen ikke jobber bevisst med innholdet sitt, eller bare kopierer fra andre. Når noe er godt formidlet, når du forteller gode historier om dine tjenester, blir det også gjerne delt og husket bedre. Har du en ide om hvordan du kan formidle ditt produkt eller tjeneste, så ikke vær redd for å gjøre det. Det finnes ingen oppskrift på hvilke kanaler du burde bruke eller hvordan du skal formidle. Innholdsmarkedsføring handler om å finne ut hva er det som fungerer for ditt marked og hva er det som ikke fungerer – ikke vær redd for å feile. Hva du enn tenker – prøv det!
Kanskje du tenker på video som en del av innholdsmiksen?

Inkluder kundene dine
Bli bedre kjent med kundene dine og inkluder de inn i kommunikasjonen. Det betyr ikke at du krampaktig må ha konkurranser som spammer følgerne dine på sosiale medier, men ha åpne kanaler hvor de lett kan ta kontakt med deg. Vi har fulgt den siste debatten rundt Instagram i kampanje og er enig i at re-gramming konkurranser er fy-fy, og oppfordrer publikum heller til å bidra med nye ideer og kreative innspill – det kan gi god inspirasjon. Prøv og forstå hva som engasjerer kundene dine og lag innhold om det.

Vær forutsigbar
Lag en redaksjonell plan for resten av året. Denne kan du bruke som en guide på hvilke emner som dere vil fortelle om, nyheter dere vet kommer og andre områder dere ønsker å vise kompetanse i. Gi kundene noe å følge med på og vær konsekvent på hyppigheten av innleggene dine. Dine potensielle kunder trenger å vite hvor de kan finne oppdatert informasjon om dine produkter – når de trenger det. Hyppigheten vil føre trafikk med seg: Hubspot lagde en oversikt over firmaer som blogget, de som blogget mer enn 15 innlegg i måneden fikk 5 ganger så høy trafikk som selskaper som ikke blogget.  Ett Content Marketing-byrå kan bistå med utviklingen av en redaksjonell kalender og innhold.

Langsiktig strategi
Har du bestemt deg for å starte seriøst med content marketing så må du også belage deg på at du ikke vil se resultater av din innsats med en gang. Du må jobbe jevnt og dedikert med å dele din kompetanse på nyhetsbrev, blogginnlegg, poster på facebook eller innhold på websidene dine. Du kan føle at det ikke gir så stor effekt til å begynne med, men  det er helt normalt! Det kan ta litt tid før du har vunnet tillitt og kunden ser deg og oppsøker deg bevisst. Langtidsverdien kan være enorm!

Innholdsmarkedsføring handler å gi potensielle kunder informasjon som er relevant og hjelper de til å ta en avgjørelse, eller bli bedre til å gjøre det de gjør fordi de fant nettopp din informasjon.

Her er noen tips for hvordan du holder på oppmerksomheten til kundene:

  • Skriv relevant for markedet ditt

  • Vær forutsigbar – publiser innholdet jevnt utover året

  • Lag en redaksjonell plan så har du oversikt over hva og hvor ofte du skal publisere

  • Lag din egen markedsføringsmiks, bruk de kanalene som du tror fungere for dine kunder

  • Jobb dedikert med innholdet. Lidenskap og gode historier deles og huskes

  • Inkluder kundene inn i kommunikasjonen – ha åpne kanaler og oppfordre til å bidra med nye ideer

  • Finn ut hva publikum ikke finner av informasjon på sidene dine og lag det!