Gutten som fryser

Kampanjefilm for SOS-Barnebyer. Den mest delte kommersielle videoen fra Norge noensinne.

Vi fikk i oppdrag å lage en kampanjefilm som skulle samle inn penger til barn i Syria. Pengene skulle gå til innkjøp av varme jakker og pledd. Filmen skulle brukes som en kampanjefilm i forbindelse med SOS-Barnebyers SMS-donasjonsprogram ”SOS-Mayday”. Vi valgte å gjøre et sosialt eksperiment ved å utsette en av ”våre egne” for den virkeligheten barna i Syria opplevde, nemlig å fryse fordi de manglet varme klær. Hvordan ville vi nordmenn reagere dersom vi så en frysende gutt på gata i Norge?

Resultatet ble globalt gjennomslag for SOS-Barnebyer. Filmen er den mest delte kommersielle videoen i Norge noensinne. Den har blitt vist over 200 millioner ganger i 74 land. Filmet er kåret til Europas beste kampanje i 2014 i European Excellence Awards, samt den beste videoen i Europa, Asia og Midt-Østen i Sabre Awards. I tillegg til å høste anerkjennelse verden over har den endret måten humanitære organisasjoner kommuniserer på, samt at den har inspirert til programmet ”Hvem bryr seg” på Tv2.

Kunde: SOS-Barnebyer/Släger Tema: Kampanjefilm